Communicatie op formaat (09/07/2008)
In haar traditie van spectaculaire buitenreclame start Spectate vanaf 1 augustus met de verhuur van in totaal 1500 m2 advertentieruimte op drie silo's op het Zeeburgereiland. Sinds de sloop van de oude waterzuivering op het eiland fungeren de silo's als opvallend landmark. Omringd door de A10 en de IJburglaan hebben de silo's een hoge attentiewaarde. Neem contact met ons op voor meer informatie.

De drie silo's worden een belangrijk onderdeel van de nieuwe wijk die over enkele jaren zal verschijnen op het eiland. Voor de uiteindelijke functie in die wijk is een prijsvraag uitgeschreven door de gemeente.
steigerdoeken beperkt (25/06/2007)
De reclame op steigerdoeken in het centrum van Amsterdam wordt drastisch beperkt.Het doek mag voortaan nog maximaal voor 25 procent met reclame bedekt zijn, schrijft Het Parool. Het gaat om een voorstel van de fracties van PvdA en GroenLinks in Stadsdeel Centrum. Het voorstel kan waarschijnlijk met steun van de SP op een meerderheid rekenen, hoewel deze fractie eigenlijk helemaal geen reclame op de steigerdoeken wil hebben.
De fracties vinden dat de enorme doeken vol reclame het beschermde stadsgezicht verpesten. Wel blijven de raadsfracties rekenen op de twee ton die de reclame per jaar moet opleveren. Dat bedrag had het stadsdeelbestuur al ingeboekt.

Bron: Adformatie Online – maandag 25 juni 2007
Groei mediabestedingen (27/02/2007)
De bruto advertentiebestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2006 bijna € 5,7 miljard. Dat is een stijging van 3% in vergelijking met 2005. Op publiekstijdschriften na namen de bruto advertentiebestedingen in alle mediumtypen toe. Nadat televisie in 2005 voor het eerst sinds jaren geen dubbelcijferige groei van de bruto advertentiebestedingen noteerde, bleef de groei in 2006 met 1% zelfs onder de groei van de totale advertentiebestedingen. Daarmee leverde het mediumtype marktaandeel in (-1,2%) waarvan met name de mediumtypen internet, ongeadresseerde brievenbusreclame en out of home profiteerden.
Van alle mediumtypen boekte internet de grootste groei (+36%) en kwam het uiteindelijk uit op bijna € 205 miljoen. Ongeadresseerde brievenbusreclame (lees: folders) kwamen uit op ruim € 510 miljoen (+13%) en out of home zag de bruto advertentiebestedingen toenemen met 8% tot € 233 miljoen. Radio boekte dezelfde groei als in 2005 (+5%) en eindigde 2006 op bijna € 477 miljoen. Bioscopen beleefden een redelijk jaar: de bestedingen stegen met 2% tot € 17 miljoen.

bron: Nielsen Media Research



 
Spectate verhuist (01/08/2006)
Na 2,5 jaar genoten te hebben van het geweldige uitzicht op de Danzigerkade, zijn we een beetje uit ons jasje gegroeid. Gelukkig hebben we een nieuwe stek gevonden met een al even mooi uitzicht aan de andere kant van het IJ en op vrijdag 1 september nemen we daar onze intrek.
Een splinternieuw pand op industrieterrein Cruquius in Zeeburg direct aan het IJ.

Vanaf maandag 4 september bent u van harte welkom op ons nieuwe adres:
Cruquiusweg 111-L
1019 AG Amsterdam
Ons telefoon- en faxnummer blijft ongewijzigd.
Real Dutch Design (12/07/2006)
‘Dutch Design is design created in Holland.’ Er lijkt geen speld tussen te krijgen, dit citaat van de bekende ontwerper Stefan Sagmeister. 'Real Dutch Design 06/07' staat boordevol met een keur aan nationale en internationale designers, designkenners en -gebruikers die zich uitlaten over de aard en de toekomst van Dutch design. Een discussie die start bij de definitie van de term. Is Dutch design inderdaad gewoon design dat in Nederland wordt gemaakt? Of is het een vorm van ontwerp met specifieke eigenschappen? Spectate denkt dat het een combinatie van beide is.

Spectate draagt haar steentje bij aan Dutch design. Met onze visie zetten we in een bijzonder segment van de ontwerpwereld karakteristieke ontwerpen neer. Met een prikkelende spread staat Spectate dan ook in het boek Real Dutch Design 0607.

Kloppend hart van Nederlands ontwerp

De tweejaarlijkse naslagwerken bevatten wederom een ongecensureerde dwarsdoorsnede van het Nederlandse ontwerpveld, die de naam 'Real Dutch Design' dan ook meer dan rechtvaardigen. De portfolio’s zijn dit keer verdeeld over twee origineel vormgegeven boekdelen.
Alle details en bestelinformatie van de boeken zijn te vinden op de site van Real Dutch Design.
Voor wie het boek iets te kostbaar is: we hebben een aantal doordrukken van onze spread, deze sturen we graag naar u op!



Realisatie Foodstripmast (23/06/2006)
In opdracht van M. Caransa b.v. en in nauw overleg met de Gemeente Amsterdam heeft Spectate een attentiemast ontwikkeld voor de Foodstrip in Amsterdam Zuidoost. De plaatsing van deze 40 meter hoge eyecatcher vond plaats op dinsdag 20 juni.

Prestigeproject
De Foodstrip bevindt zich nabij knooppunt Holendrecht (A2/A9) en is een ontwikkeling van M. Caransa b.v. Vier restaurants zullen er binnenkort hun deuren openen: Burger King, Kentucky Fried Chicken, Rancho en Sizzling Wok. De restaurants worden overspannen door een kenmerkende bogenconstructie.

Landmark

Specifiek voor de Foodstrip heeft Spectate een attentiemast ontworpen en gerealiseerd. Tussen twee 40 meter hoge kolommen bevinden zich vier schijven. Elke schijf is aan beide zijden voorzien van een verlicht logo van een van de gevestigde restaurants, met een doorsnede van bijna 4½ meter! Tezamen vormt dit een landmark dat er voor zorgt dat de Foodstrip ruimschoots op tijd zichtbaar is voor de automobilisten op de snelwegen.
De opening van het complex is gepland in de loop van de zomer.
Boomerang geplaatst (14/06/2006)
Langs één van de drukste verkeersroutes in Gelderland heeft Spectate een nieuw reclameobject geplaatst. Dit in het oog springende object heeft vier roterende Vensters® op rij en is dé eyecatcher voor het verkeer op dit centrale verkeersknooppunt.

Het nieuwe reclameobject is door Spectate exclusief voor Hillenaar ontworpen en hierdoor uniek in Nederland. Het bestaat uit vier venstervakken met backlit techniek. De uitingen zijn inwendig gemonteerd op een rolsysteem waardoor er tot maximaal vier uitingen per venster kunnen worden getoond. De vier vakken roteren synchroon voor een eenduidig beeld.
Door de gekromde vorm van de dragende constructie zijn de uitingen gericht op alle verkeersrichtingen van het verkeersplein.

De vier Vensters staan vlakbij het Gelredome stadion in Arnhem. Het Nijmeegseplein is de oprit naar de A325 en vormt het centrale kruispunt van de Pleijweg, de Nijmeegseweg én de Batavierenweg bij het Gelredome.
HorreldeBorrel succes! (27/04/2006)
Op de Danzigerkade nummer 17 werd afgelopen vrijdag 21 april de vierde editie van de HorreldeBorrel gehouden. De netwerkborrel voor creatieven werd dit maal gehost door Spectate. Samen met initiatiefnemer JAM is dit evenement naar een hoog niveau getild.

Creatief
Het doel van de HorreldeBorrel is het bij elkaar brengen van mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector. Onder andere ontwerpers, architecten, tekenaars en kunstenaars treffen elkaar enkele malen per jaar op de HorreldeBorrel. Onder het genot van een hapje en een drankje worden ervaringen, interesses en mogelijkheden uitgewisseld. Met deze keer als extraatje: creatief entertainment...!

Terugkijken
Bezoekers van de borrel konden van te voren een digitale slide opsturen, die dan werd opgenomen in de slideshow, welke gedurende de borrel werd geprojecteerd. Ook was het mogelijk ter plekke een bedrijfspresentatie uit te printen en op te hangen. Alle persoonsgegevens zijn bewaard en komen binnenkort op een afgeschermd deel van de HorreldeBorrelsite terecht. Op deze site zijn ook foto's terug te vinden.

Primeur
Als gastheer heeft Spectate de gelegenheid aangegrepen om de bezoekers haar primeur te presenteren: binnenkort zal Spectate naar buiten komen met een nieuw ontwerpbureau. Onder een nieuwe naar zal dit ontwerpbureau zich gaan bezig houden met communicatie in de openbare ruimte. Meer hierover binnenkort op deze site.



Wennemars op hoog niveau (15/02/2006)
Om het beste uit jezelf te halen moet je hard werken, wisten we al uit de Randstad TV-commercial waarin Erben Wennemars sneller schaatst dan zijn schaduw. Die boodschap draagt de schaatser nu namens Randstad ook uit vanaf de 43 meter hoge reclamemast op knooppunt Amstel in Amsterdam.
JCDecaux heeft hiermee wederom een uitzonderlijke special neergezet.

Torenhoge schaatsers
Twee zes meter hoge schaatsers – gevormd naar de beeltenis van Wennemars – torenen daar hoog boven het verkeer uit, op de reclamemast waar ook drie mega-reclamepanelen van elk 108m2 aan hangen. De reusachtige sportieve aandachttrekkers draaien met rondjes van ’59 seconden blank’ boven het landschap, als opwarmer voor Olympische races met ongetwijfeld veel snellere tijden.
De door Spectate ontworpen mast heeft al eerder voor Randstad een olympische schaal gedragen. Met Erben Wennemars bovenin staat het uitzendbureau wederom in de schijnwerpers.

De twee schaatsende Erbens zijn op vele kilometers afstand zichtbaar voor de passanten die dagelijks het knooppunt A10/A2 passeren.



EEP-Award uitgereikt (08/12/2005)
Op 30 november zijn tijdens de award ceremonie op de TV stage van de Pollutec beurs in Parijs de gouden, zilver en bronzen EEP-Awards 2005 bekend gemaakt. De Gouden EEP-Award is naar Nederland gegaan en gewonnen door SET. Op 17 mei 2005 heeft het bedrijf reeds de Nederlandse EEP-Award ontvangen van de heer van Geel, staatssecretaris van Milieu. SET heeft een goede relatie met Spectate te Amsterdam, welke speciaal voor de beurs een tweetal fraaie ontwerpen heeft gemaakt. 

De EEP-Award is een Europese prijs voor innovaties op het gebied van milieutechnologie. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt en is een initiatief van de European Environmental Press (EEP), een samenwerkingsverband van Europese milieutijdschriften, waaronder het Nederlandse tijdschift MilieuMagazine. Een onafhankelijke jury van deskundigen koos de drie winnaars van de Nederlandse voorronde die door zijn gegaan naar de Europese eindronde. Binnen Europa zijn na de landelijke voorrondes circa 150 bedrijven doorgegaan voor de Europese EEP-Award.

Normale windmolens zijn niet geschikt voor de bebouwde omgeving. SET brengt de mooie sierlijke Windside turbines bij de mensen thuis. Windside turbines draaien als anderen nog stil staan bij een zacht zomers windje maar ook in een heftige winter storm als de andere turbines alweer stil staan. Zij werken als anderen diep bevroren zijn. WS-turbines maken per jaar minstens 50% meer draaiuren en energie dan standaard propeller modellen. WS-turbines maken geen geluid, doden geen vogels. Geluidloze en veilige turbines, ideaal voor de bebouwde omgeving. Daarnaast zijn ze buitengewoon fraai. En dit laatste gegeven is natuurlijk een goed ingrediënt voor de ontwerpers van Spectate.
Gouden Boeddha op 'Amstel' (21/11/2005)
Donderdagochtend 10 november is een ruim zes meter hoge gouden boeddhabeeld geplaatst boven op de reclamemast op knooppunt Amstel. Deze boeddha zal hier voor de komende twee maanden rust houden en waken over de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS). De BOS probeert de aandacht te vragen voor het bestaan van de omroep aan de in totaal 23,1 miljoen waarnemingen.

De BOS is vijf jaar geleden opgericht. Het boeddhisme was de laatste wereldreligie die nog niet vertegenwoordigd is in het publieke omroepbestel. Naast een grote allochtone achterban van onder meer Chinezen, Thai en Vietnamezen voelen ook veel westerlingen zich aangetrokken tot het boeddhisme waarin geweldloosheid, compassie en wijsheid centraal staan. Na een onderzoek door het ACSOR van de Universiteit van Amsterdam koos de omroep vervolgens voor een onorthodoxe actie: een boeddhabeeld op één van de drukste plekken van ons land om zo aandacht te vragen voor de boeddhistische omroep.Het hele gevaarte is door middel van twee grote kranen in drie delen naar boven gehesen. Onder toeziend oog van JCDecaux, All Round en Spectate is de Boeddha met positief resultaat op zijn plek gezet.

Eerste paal Pitstop (03/11/2005)
Donderdag 29 oktober 2005 was het dan eindelijk zover, het slaan van de eerst paal voor het project Pitstop in Amsterdam Westpoort. Met veel spektakel werd d.m.v. een ouderwetse handmatige heimachine de eerste paal in de grond geslagen door de huurders.

Pitstop is een concept van PFC² Envelopment en Austin Nederland. Pitstop is een gethematiseerd bedrijfscomplex waar autogerelateerde services zoals een carwash, een benzineverkooppunt en een horecagelegenheid zijn samengebracht op één plek. Pitstop Amsterdam is de eerste locatie in een reeks die gerealiseerd zal worden. Speciaal voor het project Pitstop heeft Spectate de corporate mast ontwikkeld.
Het 16,5 meter hoge object is aan drie zijden voorzien van naamsvermeldingen van de aanwezige bedrijven en een opvallend Pitstop-toplogo.
Na de eerste paal zal er hard gewerkt gaan worden aan de realisatie van het gehele project. Maart 2006 zal het project Pitstop Amsterdam Westpoort voltooid zijn.
Spectate blijft vernieuwen (04/10/2005)
Vanaf oktober zal Spectate haar compleet vernieuwde huisstijl, inclusief website, in gebruik nemen. Hét ontwikkelingsbureau voor grootschalige communicatieobjecten creëert hiermee een uitstraling die past bij de ambities en samenstelling van het bedrijf.

Opgefrist
De vernieuwing van de huisstijl gaat past in de geest van dit dynamische bedrijf om zich sterker te profileren in de Nederlandse markt van grootschalige reclameobjecten. De website heeft een heldere indeling waardoor het overzicht gewaarborgd blijft. Actuele berichten over de oudoorcommunicatie in Nederland zullen op de website geplaatst worden.

Build & Design
Spectate bv heeft op dit moment een aantal opvallende grootschalige reclameobjecten in Nederland en is actief op weg haar positie uit te breiden. Daarnaast gaat Spectate zich richten op het ontwerpen van objecten in de openbare ruimte met de afdeling Build & Design. Hierbij kan gedacht worden aan entrees en bewegwijzering voor bedrijventerreinen en de ontwikkeling van de openbare ruimte met behulp van landmarks, kunst en andere vormen van communicatie.



 
Rolls Royce in de takels (03/10/2005)
Wie deze dagen de A4 voorbij Schiphol passeert, kan niet om een zeer bijzonder outdoor object heen. In the middle of knowhere staat al een paar maanden een opvallend kunstwerk dat nu ook nog eens aangekleed is met een Rolls Royce hangend aan een kraan.

Het is een Rolls Royce Silvercloud III uit 1964 en hij weegt maar liefst 2600 kg. Q-Music gaat deze auto weggeven aan z'n luisteraars. De luisteraar moet vragen beantwoorden en bij een goed antwoord daalt de Rolls een halve meter (en andersom). Hij hangt nog, dus blijven luisteren naar Q-Music wil je een kans maken.

De kraan met de Rolls is gekoppeld aan het bijzondere communicatieobject dat midden in de polder van de Haarlemmermeer staat. Het kunstobject, ontworpen door Spectate, heeft een enorme vis die dwars door het voormalig gasverdeelstation heen 'zwemt' (een verwijzing naar het water dat hier vroeger was). Het kunstobject wordt gebruikt voor grote reclame-uitingen. Een unieke locatie, want het staat langs een van de drukste stukken snelweg van het land en in de wijde omgeving is geen enkele ruis aanwezig.